مددکاری اجتماعی در جنب ساختمان ترخیص واقع شده است.
معرفی واحد
واحد مددکاری بیمارستان با هدف کمک به بیمار و خانواده آنان و با تکیه بر توانایی ها و استفاده از منابع موجود با رعایت اصل رازداری حرفه ای برای حل مشکل یا رفع نیاز مددجویان اقدام کرده تا مددجویان به استقلال نسبی و رضایت خاطر دست پیدا کنند.
فعالیتهای واحد :
1- برقراری ارتباط حرفه ای با بیماران و همراهان وی وارائه خدمات مشاوره ای به آنان به منظور کاهش اضطراب و دریافت اطلاعات لازم در مورد مشکلات اجتماعی و خانوادگی آنها (تعامل با بیمار و خانواده)
2- هماهنگی با تیم درمان در خصوص رفع مشکلات بیماران مراجعه کننده و یا همراهان آنان (تعامل با اعضای درمان)
3- ارائه خدمات مشاوره، ارجاع و پیگیری امور بیمه ای بیماران سرپایی و بستری (تعامل با بیمه خدمات درمانی، تأمین اجتماعی، کمیته امداد روستایی و...)
4- راهنمایی و معرفی بیماران و خانواده آنان جهت استفاده از امکانات پزشکی و توانبخشی و حمایتی سایر مراکز با در نظر گرفتن محل سکونت آنها (تعامل با بیمارستانها، مراکز بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و ...)
5- مصاحبه و مساعدت مالی و ثبت در رایانه برای بیمارانی که جهت پرداخت هزینه های سرپایی فاقد بضاعت مالی می باشند
ب -دوره بستری
1- مراجعه روزانه به بخش ها و اوژانس بیمارستان با هدف موردیابی و پیگیری های لازم
2- تعهد پرونده بیماران بستری که فاقد بضاعت مالی، بیمه و یا بدون همراه و ارجاعی از اورژانس تهران و یا مقام قضایی باشند.
3- ارزیابی اجتماعی مددجویان و ثبت مسائل و مشکلات آنها از طریق ارتباط و مصاحبه با بیمار و خانواده با رعایت اصل رازداری حرفه ای(ثبت در دفتر اطلاعات بیماران نیازمند)
4- برقراری ارتباط با سایر موسسات درمانی، بهداشتی، آموزشی، اجتماعی و حمایتی جهت استفاده از امکانات و تسهیلات آنان به منظور رفع نیازمندی های بیماران و خانواده آنها
5- مصاحبه با بیماران و خانواده به منظور افزایش آگاهی و جلب همکاری آنان در پیشبرد روند درمان
6- ایفای نقشهای رابطوcase study به منظور تقویت ارتباط و هماهنگی تیم درمان با خانواده و سایر نهادهای اجتماعی
7- همکاری با تیم درمان در تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی برای بیماران مزمن اعصاب و روان
8- شرکت در ویزیت اساتید به عنوان یکی از اعضای تیم درمان رابط بین بیمار و خانواده
9- تهیه و ارائه گزارش از وضعیت اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی مددجویان بر حسب درخواست مراجع قضایی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد و غیره...
10- تعامل با سایر بیمارستانها دانشگاهی و مراکز غیر دانشگاهی جهت تعیین نوبت مشاوره و سایر خدمات پاراکلینیکی و اعلام وقت به بخش بستری و اعلام به خانواده جهت مراجعه و حضور و همراهی بیمار در ساعت مقرر
11- تعامل با کمیساریای سازمان ملل متحد و موسسه ایراک، اورژانس اجتماعی، زندان، مرکز مداخله در بحران، مرکز کاهش آسیب زنان،MSF، ستاد پذیرش بیماران مزمن روان، دادسراها، کلانتری، پزشکی قانونی، کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی، هلال احمر
12- پیگیری شناسائی و تعیین هویت بیماران مجهول الهویه و بی سرپرست (تعامل با کلانتری و دادسرای ویژه سرپرستی)
13- مکاتبه، مراجعه و ارسال مدارک به خیرین
14- مکاتبه با کمیته امداد امام خمینی جهت اسکان بیماران و خانواده آنان به صورت موقت
15- مکاتبه با کمیته امداد امام خمینی جهت تهیه بلیط برای بیمار و یا خانواده جهت بازگشت به شهرستان محل اقامت
16- پیگیری و پاسخ به نامه های ارسالی از سوی بهزیستی، دادسرا، کلانتری، پزشکی قانونی در خصوص اعلام هرگونه نتیجه بستری بیمار (در مواردی تعامل با پزشک معالج)
17- ثبت و ضبط اسناد و مدارک بیماران بستری بدون همراه و ارجاعی از مراجع قضایی
18- بررسی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی بیمار و همکاری با تیم درمان جهت تشخیص لزوم نگهداری بیماران مزمن روان در بخش های نگهداری تحت پوشش سازمان بهزیستی (تعامل با مراکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی)
19- آگاه سازی خانواده های متقاضی ترخیص یا رضایت شخصی جهت اطلاع از عواقب ترخیص بدون دستور پزشک معالج و قطع درمان و ارائه توصیه های لازم جهت لزوم پیگیری درمان در خارج از بیمارستان
20- شناسایی منابع موجود درجامعه و بهره گیری از آن به نفع بیماران و خانواده آنان (تعامل با بهزیستی خیرین کمیته امداد و ...)
21- مستند سازی فعالیتها و مکاتبات
22- شرکت در جلسات و کمیته های بیمارستانی
ج-زمان ترخیص و پس از آن
1- پیگیری فرآیند ترخیص بیماران با تشخیص تیم درمان و آماده سازی بیماران جهت ترخیص از بیمارستان (مصاحبه و مذاکره با خانواده، اعلام ترخیص بیمار)
2- کمک در جهت رفع مشکلات موجود در خانواده بیمار و ایجاد زمینه پذیرش وی در کانون خانواده (خانواده هایی که از ترخیص بیمار خودداری کرده و به نوعی پاسخگوی تماسها و پیگیری مددکار نیستند)
3- بررسی موانع قانونی ترخیص بیماران (تعامل با اداره سرپرستی، دادسرا، کلانتری)
4- بررسی وضعیت اقتصادی و مالی بیماران به منظور نظارت بر میزان پرداخت هزینه های درمانی (تعامل با خیرین، کمیته امداد، سازمان بهزیستی)
5- نظارت بر فرآیند ترخیص بیمار با بخشهای بستری جهت تحویل آنها به خانواده، سایر افراد حقیقی و حقوقی مجاز
6- تأیید فرم مدد برگ تکمیل شده و ارسال آن جهت تأیید نهایی به مقام مافوق
د-وظائف واحد مددکاری در رابطه با بیمارستان و پیشبرد اهداف درمانی
1- ارائه نظرات و پیشنهادات جهت ارتقاء کیفی خدمات واحد مددکاری اجتماعی به مقام مافوق
2- همکاری در جلب مشارکت موسسات و نهادهای مرتبط در خصوص دریافت خدمات بهداشتی درمانی و بهره گیری مناسب از آنان جهت حل مشکلات بیماران (تعامل با سازمان ها و ادارات بهزیستی، کمیته امداد، خیرین)
3- شرکت فعال در جلسات هماهنگی متشکله در واحد مددکاری به منظور بررسی مشکلات موجود
4- ارائه گزارش های ماهانه و یا موردی مربوط به فعالیت های واحد مددکاری به مقام مافوق
5- انجام سایر امور محوله در رابطه با حرفه مددکاری از طریق مقام مسئول
6- شرکت در دوره های آموزشی ضمن خدمت و جلسات و همایشهای مرتبط
مددکاری اجتماعی در جنب ساختمان ترخیص واقع شده است.
معرفی واحد
واحد مددکاری بیمارستان با هدف کمک به بیمار و خانواده آنان و با تکیه بر توانایی ها و استفاده از منابع موجود با رعایت اصل رازداری حرفه ای برای حل مشکل یا رفع نیاز مددجویان اقدام کرده تا مددجویان به استقلال نسبی و رضایت خاطر دست پیدا کنند.
فعالیتهای واحد :
1- برقراری ارتباط حرفه ای با بیماران و همراهان وی وارائه خدمات مشاوره ای به آنان به منظور کاهش اضطراب و دریافت اطلاعات لازم در مورد مشکلات اجتماعی و خانوادگی آنها (تعامل با بیمار و خانواده)
2- هماهنگی با تیم درمان در خصوص رفع مشکلات بیماران مراجعه کننده و یا همراهان آنان (تعامل با اعضای درمان)
3- ارائه خدمات مشاوره، ارجاع و پیگیری امور بیمه ای بیماران سرپایی و بستری (تعامل با بیمه خدمات درمانی، تأمین اجتماعی، کمیته امداد روستایی و...)
4- راهنمایی و معرفی بیماران و خانواده آنان جهت استفاده از امکانات پزشکی و توانبخشی و حمایتی سایر مراکز با در نظر گرفتن محل سکونت آنها (تعامل با بیمارستانها، مراکز بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و ...)
5- مصاحبه و مساعدت مالی و ثبت در رایانه برای بیمارانی که جهت پرداخت هزینه های سرپایی فاقد بضاعت مالی می باشند
ب -دوره بستری
1- مراجعه روزانه به بخش ها و اوژانس بیمارستان با هدف موردیابی و پیگیری های لازم
2- تعهد پرونده بیماران بستری که فاقد بضاعت مالی، بیمه و یا بدون همراه و ارجاعی از اورژانس تهران و یا مقام قضایی باشند.
3- ارزیابی اجتماعی مددجویان و ثبت مسائل و مشکلات آنها از طریق ارتباط و مصاحبه با بیمار و خانواده با رعایت اصل رازداری حرفه ای(ثبت در دفتر اطلاعات بیماران نیازمند)
4- برقراری ارتباط با سایر موسسات درمانی، بهداشتی، آموزشی، اجتماعی و حمایتی جهت استفاده از امکانات و تسهیلات آنان به منظور رفع نیازمندی های بیماران و خانواده آنها
5- مصاحبه با بیماران و خانواده به منظور افزایش آگاهی و جلب همکاری آنان در پیشبرد روند درمان
6- ایفای نقشهای رابطوcase study به منظور تقویت ارتباط و هماهنگی تیم درمان با خانواده و سایر نهادهای اجتماعی
7- همکاری با تیم درمان در تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی برای بیماران مزمن اعصاب و روان
8- شرکت در ویزیت اساتید به عنوان یکی از اعضای تیم درمان رابط بین بیمار و خانواده
9- تهیه و ارائه گزارش از وضعیت اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی مددجویان بر حسب درخواست مراجع قضایی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد و غیره...
10- تعامل با سایر بیمارستانها دانشگاهی و مراکز غیر دانشگاهی جهت تعیین نوبت مشاوره و سایر خدمات پاراکلینیکی و اعلام وقت به بخش بستری و اعلام به خانواده جهت مراجعه و حضور و همراهی بیمار در ساعت مقرر
11- تعامل با کمیساریای سازمان ملل متحد و موسسه ایراک، اورژانس اجتماعی، زندان، مرکز مداخله در بحران، مرکز کاهش آسیب زنان،MSF، ستاد پذیرش بیماران مزمن روان، دادسراها، کلانتری، پزشکی قانونی، کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی، هلال احمر
12- پیگیری شناسائی و تعیین هویت بیماران مجهول الهویه و بی سرپرست (تعامل با کلانتری و دادسرای ویژه سرپرستی)
13- مکاتبه، مراجعه و ارسال مدارک به خیرین
14- مکاتبه با کمیته امداد امام خمینی جهت اسکان بیماران و خانواده آنان به صورت موقت
15- مکاتبه با کمیته امداد امام خمینی جهت تهیه بلیط برای بیمار و یا خانواده جهت بازگشت به شهرستان محل اقامت
16- پیگیری و پاسخ به نامه های ارسالی از سوی بهزیستی، دادسرا، کلانتری، پزشکی قانونی در خصوص اعلام هرگونه نتیجه بستری بیمار (در مواردی تعامل با پزشک معالج)
17- ثبت و ضبط اسناد و مدارک بیماران بستری بدون همراه و ارجاعی از مراجع قضایی
18- بررسی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی بیمار و همکاری با تیم درمان جهت تشخیص لزوم نگهداری بیماران مزمن روان در بخش های نگهداری تحت پوشش سازمان بهزیستی (تعامل با مراکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی)
19- آگاه سازی خانواده های متقاضی ترخیص یا رضایت شخصی جهت اطلاع از عواقب ترخیص بدون دستور پزشک معالج و قطع درمان و ارائه توصیه های لازم جهت لزوم پیگیری درمان در خارج از بیمارستان
20- شناسایی منابع موجود درجامعه و بهره گیری از آن به نفع بیماران و خانواده آنان (تعامل با بهزیستی خیرین کمیته امداد و ...)
21- مستند سازی فعالیتها و مکاتبات
22- شرکت در جلسات و کمیته های بیمارستانی
ج-زمان ترخیص و پس از آن
1- پیگیری فرآیند ترخیص بیماران با تشخیص تیم درمان و آماده سازی بیماران جهت ترخیص از بیمارستان (مصاحبه و مذاکره با خانواده، اعلام ترخیص بیمار)
2- کمک در جهت رفع مشکلات موجود در خانواده بیمار و ایجاد زمینه پذیرش وی در کانون خانواده (خانواده هایی که از ترخیص بیمار خودداری کرده و به نوعی پاسخگوی تماسها و پیگیری مددکار نیستند)
3- بررسی موانع قانونی ترخیص بیماران (تعامل با اداره سرپرستی، دادسرا، کلانتری)
4- بررسی وضعیت اقتصادی و مالی بیماران به منظور نظارت بر میزان پرداخت هزینه های درمانی (تعامل با خیرین، کمیته امداد، سازمان بهزیستی)
5- نظارت بر فرآیند ترخیص بیمار با بخشهای بستری جهت تحویل آنها به خانواده، سایر افراد حقیقی و حقوقی مجاز
6- تأیید فرم مدد برگ تکمیل شده و ارسال آن جهت تأیید نهایی به مقام مافوق
د-وظائف واحد مددکاری در رابطه با بیمارستان و پیشبرد اهداف درمانی
1- ارائه نظرات و پیشنهادات جهت ارتقاء کیفی خدمات واحد مددکاری اجتماعی به مقام مافوق
2- همکاری در جلب مشارکت موسسات و نهادهای مرتبط در خصوص دریافت خدمات بهداشتی درمانی و بهره گیری مناسب از آنان جهت حل مشکلات بیماران (تعامل با سازمان ها و ادارات بهزیستی، کمیته امداد، خیرین)
3- شرکت فعال در جلسات هماهنگی متشکله در واحد مددکاری به منظور بررسی مشکلات موجود
4- ارائه گزارش های ماهانه و یا موردی مربوط به فعالیت های واحد مددکاری به مقام مافوق
5- انجام سایر امور محوله در رابطه با حرفه مددکاری از طریق مقام مسئول
6- شرکت در دوره های آموزشی ضمن خدمت و جلسات و همایشهای مرتبط
Change font color:
main color:
Secondary Color:
Change the background color:
Change the spacing between words:
Change the spacing between lines:
Change mouse type:
Change font
ColorBlind Warning